Är WooCommerce den rätta tekniska lösningen för din webshop?
Idag tittar vi närmare på en av de mest populära e-handelsplattformarna – WooCommerce. Ett högteknologiskt system för att sälja produkter online.
Vad är WooCommerce (och tekniken bakom det)
WooCommerce är ett plugin för e-handel som är utformat för att fungera med WordPress och som gör att du kan skapa en nätbutik via din hemsida i WordPress. Den kan växa i takt med att dina affärsbehov kräver det och expandera med ditt företag när det växer. Uppsättningen verktyg i WooCommerce-pluginet är byggda för WordPress, så de är utbyggbara och mycket anpassningsbara.
WooCommerce WordPress-plugin är gratis, öppen källkod och utformad för att göra det snabbt och enkelt att få igång din ehandelswebbplats för kunder med bara några få klick.
Systemet är byggt i kodspråket PHP och använder en mysql-server för att ladda och lagra data.
Läs mer – Varför välja WooCommerce för din webbshop
Vad WooCommerce kan göra för dig
Med WooCommerce-instrumentpanelen kan du sköta ditt företag var som helst och när som helst. Ändra butikens inställningar, hämta försäljningsrapporter för granskning och analys och skapa egna kuponger och rabatter när du vill. Det är ett mångsidigt verktyg som kan rymma försäljning av allt från fysiska produkter till tjänster, tidsbokningar, affiliateprodukter och personliga produkter.
Varför är WooCommerce så populärt?
Det finns ett gäng anledningar till varför WooCommerce är ett så populärt sätt att bygga en e-handelsbutik:
WooCommerce är gratis och den underliggande WordPress-programvaran är också gratis.
WooCommerce är öppen källkod. Vem som helst kan gå in och granska, ändra eller utöka koden.
WooCommerce är vänligt inställd till vanliga människor. Du behöver inte vara en expertutvecklare för att starta en butik.
WooCommerce är utbyggbart. Med hjälp av något som kallas “plugins” kan du lägga till alla möjliga nya funktioner i din butik utan att behöva ha några tekniska kunskaper.
WooCommerce fungerar på alla enheter. Fler och fler människor handlar på smartphones, och WooCommerce är redo att betjäna dessa människor.
WooCommerce ser ut som du vill att den ska göra. Med hjälp av något som kallas “teman” kan du styra exakt hur din butik ser ut utan att behöva ha några tekniska kunskaper.
WooCommerce är säkert. Förutom att vara öppen källkod kommer WooCommerce från Automattic, ett miljardföretag med resurser för att säkra din butik.
Så vad är WooCommerce? Det är ditt sätt att bygga en säker, flexibel e-handelsbutik med hjälp av det mest populära verktyget för att skapa hemsidor (WordPress CMS system).
Läs mer – SEO-optimering för WooCommerce-butik
Vad krävs för att skala WooCommerce?
Här vill jag peka på ett inlägg av den ledande WordCamp-talaren Chris L. – Kan du skala WooCommerce? Enligt Chris är svaret alltid “ja”. Vad en användare/utvecklare måste ta reda på är vilka områden som bör skalas för att få ut maximalt av din WooCommerce-butik. Några av de populära områden som du bör koncentrera dig på är Postmeta table, cachingstrategier, my accounts page och post-store browsing.
Vad säger WooCommerce-teamet om skalning?
Därefter vill jag diskutera WooCommerce Scaling FAQs från WooCommerce-teamet.
På sidan WooCommerce Scaling FAQs står det tydligt att “det är en myt att WooCommerce och WordPress inte skalar”. För att ytterligare bevisa sin ståndpunkt nämner de att de driver WooCommerce.com-butiken på WordPress och WooCommerce och hanterar ett stort antal transaktioner dagligen.
När de kommenterar “Hur många produkter WooCommerce kan hantera” säger de att “Sky is the limit” och att de har sett butiker som har 100 000+ produkter och hanterar tusentals transaktioner. En sak som alla dessa butiker hade gemensamt var ett bra värdestöd och ett internt utvecklarteam som ständigt arbetar med optimering av butiken.
Att läsa dessa uttalanden från utvecklarna av WooCommerce ger oss en trygghet, eller hur? Men ändå ville jag genomföra en fullständig statistisk undersökning om detta för våra läsare.
I min undersökning tog vi hänsyn till, flera kända WooCommerce-baserade butiker som har mer än 10 000 produkter. Vi analyserade hur deras webbplats fungerar och hanterar en så stor mängd transaktioner med hänsyn till flera faktorer som GTMetrix Score, Caching Plugins, antal produkter i deras arsenal, laddningstid för deras Hemsida, temat de använder och Payment Gateways.
Innan jag presenterar mina resultat för dig vill vi gräva lite djupare i “Vad storskaliga WooCommerce Stores” exakt innebär och “Vilka faktorer påverkar/influerar skalningen av WooCommerce Stores”.
Även om det är ett fantastiskt webshop-system är Woo-Commerce inte alltid rätt val för en ny webshop. Ibland är andra system som Shopify, Magento eller Shopware ett mer idealiskt val. Till exempel om multishop- och flerspråksdelen av WooCommerce är lite bristfällig, även med de bästa plugins är det långt ifrån perfekt. Här kommer ett system som Shopware ofta att vara en mycket bättre lösning (och en dyrare lösning).